تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/06 - 07:46
کد خبر: 511847

نگاهی بر روند تعیین کابینه دولت چهاردهم؛

نخستین محک برای پزشکیان/ ۵ چالش اساسی بر سر راه چینش کابینه دولت

نخستین محک برای پزشکیان/ ۵ چالش اساسی بر سر راه چینش کابینه دولت

انتخاب وزرا و چینش کابینه دولت ها در ایران همواره یکی از مهم ترین چالش هایی بوده که روسای جمهور منتخب بلافاصله پس از اخذ رای مردم با آن مواجه شده اند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روز‌های شروع به کار دولت چهاردهم و در حالی که چند روزی بیشتر به مراسم تنفیذ و تحلیف (در هفتم و نهم مرداد ماه) نمانده و شورای راهبری به ریاست ظریف به نیابت از رئیس‌جمهور منتخب در حال گزینش افراد مناسب برای تشکیل هیئت (کابینه) دولت است، اتفاقاتی در سطح کشور در حال رخ دادن است که افکار عمومی را به خود مشغول کرده و در پاره‌ای از موارد غفلت از آثار و تبعات آنها، برای شخص رئیس‌جمهور، مردم و کشور ممکن است هزینه تولید کند. 

انتخاب وزرا و چینش کابینه دولت ها در ایران همواره یکی از مهم ترین چالش هایی بوده که روسای جمهور منتخب بلافاصله پس از اخذ رای مردم با آن مواجه شده اند. اگر گزافه نباشد معمولا انتخاب ترکیب کابینه و در نهایت اخذ رای اعتماد مجلس برای آنها به لحاظ سختی و چالشی بودن آن دست کمی از سختی رقابت های انتخاباتی نداشته و انتخاب کابینه مهم ترین سنگ محک رییس جمهور منتخب در آغار دوره ریاست جمهوری او محسوب می شود.

انتخاب وزرا و چینش کابینه دولت؛ سهل اما ممتنع!

هر رییس جمهور هر چقدر هم که خوب و متخصص و به اصطلاح همه چیز تمام باشد، اما اگر نتواند کابینه خوبی ببندد بلاشک با شکست فاجعه بار مواجه خواهد شد. در واقع وزرا و اعضای کابینه به عنوان همکاران و دستیاران رییس جمهور مهم ترین ابزار او برای نیل به اهدافی هستند که بر مبنای آن از مردم رای اعتماد گرفته است، پس ا گر این ابزار به هر دلیلی به خوبی کار نکنند رییس جمهور از دستیابی به اهداف خود باز مانده و نمی تواند پاسخگوی اعتماد مردم باشد.

بنابراین هر رییس جمهوری تلاش می کند که بهترین نفرات را به عنوان اعضای کابینه خود انتخاب نماید البته پیدا کردن همین بهترین نفرات سخت ترین کار ممکنی است که هر رییس جمهور در دوره خود با آن مواجه خواهد شد. شاید پیدا کردن این افراد و استفاده از آنها در کابینه سهل و آسان به نظر آید اما تجربه نشان داده که اینگونه نیست و چالش های آن فراتر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

برخی از چالش‌ها و سختی های انتخاب و چینش کابینه به شرح ذیل می باشند :

1- این روز‌ها سهم خواهی از رئیس دولت چهاردهم در میان طیف اصلاح‌طلبان به جدال و حملات به یکدیگر تبدیل و به کف جامعه کشیده شده است. به گفته بهزاد نبوی شعار «برای ایران» به شعار «برای وزارت» تبدیل شده است. آن چیزی که افکار عمومی جامعه از آن بی‌خبر است. دولت محترم مراقب باشد در تله سهم خواهی، زیاده خواهی، حاشیه سازی، فشار‌های اجتماعی، لابی گری، تصمیم سازی، مهره‌چینی و دستورات پنهان و آشکار پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب گرفتار نشود. 

سهم خواهی حمایت کنندگان، هم حزب و جناحی ها! این مورد اولین و شایع ترین و در عین حال پرخطر ترین چالش انتخاب نفرات کابینه می باشد. اگر رییس جمهور تن به خواسته آنها بدهد عمال در آینده کنترلی بر دولت خود نخواهد داشت و ا گر آنها را نادیده بگیرد باعث رنجش آنها که او را در رسیدن به پست ریاست جهوری یاری داده اند خواهد شد. بنابراین رییس جمهور مجبور است به گونه ای عمل کند که نه زیر بار وزرای تحمیلی و سهمیه ای برود و نه به گونه ای باشد که باعث از دست رفتن حامیان خود گردد.

سهم خواهی از دولت پزشکیان؛ فرصت یا تهدید؟ - روزنامه آرمان امروز

اگرچه دکتر پزشکیان مکرر بر غیرحزبی بودن خود تأکید کرده، اما حضور مؤثر و دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم اصلاح‌طلبان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های دولت آینده می‌تواند بر پیشبرد امور تأثیر منفی بگذارد. البته این شیوه در اردوگاه اصلاحات مسبوق به سابقه است که (مانند دوره روحانی) در عین حضور گسترده، نقش‌آفرینی و دخالت مؤثر در دولت، خود را به ظاهر خارج از دولت تعریف می‌کنند تا در صورت عدم موفقیت دولت به عنوان منتقد در حاشیه امن قرار بگیرند. به هر حال یکی از خطرات مهم و مؤثر بر کارآمدی دولت چهاردهم، نوع و شیوه دخالت کمی و کیفی اصلاح‌طلبان در وظایف قوه مجریه است.

۲ - افراد انتخابی برای کابینه باید دارای تخصص و تعهد در بالاترین سطح خود باشند ، چالش و مسئله مهم اما این است که تشخیص مصادیق تخصص وتعهد معمولا بسیار مشکل می باشد. در هر پست برای وزرا و معاونان رییس جمهور تعداد زیادی کارشناس و متخصص آن رشته با تجربه های مختلف در کشور وجود دارد که تشخیص اینکه کدام یک عملکرد بهتری خواهند داشت بسیار مشکل می باشد.

واقعیت موجود در کشور ما این است که قضاوت یک فرد با یک کارنامه و تجربه مشخص از سوی افراد مختلف معمولا صفر و صدی است، برخی او را کاملا موفق و بدون عیب و نقص به شمار آورده و برخی دیگر او و عملکردش را یک فاجعه تمام عیار تلقی می نمایند. در این شرایط واقعا انتخاب فرد اصلح و مناسب برای پست وزارت و معاونت در کابینه به کابوسی ترسناک برای هر رییس جمهوری تبدیل می شود.

3 - با فرض اینکه با هر صعوبتی فرد متخصص و متعهد مورد نظر پیدا شد او علاوه بر تخصص و تعهد در رشته تخصصی خود بایستی دارای ویژ گی های ذل نیز باشد :

الف - فرد مورد نظر بایستی با افکار ، منویات و خواسته های رییس جمهور و اهدافی که قرار است در دولت محقق شود کامال آشنا بوده و آنها را قبول داشته باشد .

ب- او باید هنر کار جمعی و توانایی هماهنگی با دیگر اعضای کابینه را داشته باشد.

ج- او باید توانایی هماهنگی و تعامل مثبت با مجموعه های حا کمیتی خارج از دولت بویژه مجلس را نیز داشته باشد.

د- فرد مورد نظر برای کابینه باید دارای سعه صدر بالا بوده و تحمل فشارهای مختلفی را که طبیعتا هر مسئولی در آن سطح تجربه خواهد کرد داشته باشد، زود عصبانی نشود ، و حداقل در هنگام عصبانیت هر چیزی که دم دستش آمد را به سمت رییس جمهور و دیگر اعضا کابینه پرتاب نکند.

4- اعضای کابینه بایستی تا حد امکان یک دست و هماهنگ و هم راستا با هم باشند ، کابینه ای متشکل از اعضا هم سطح معمولا بسیار بهتر از کابینه ای متشکل از ژنرال هایی که هر کدام ساز خود را می نوازند عمل می کند.

۵ - چالش مهم بعدی که پس از طی همه مراحل گذشته با آن مواجه خواهیم شد همانا اخذ رای اعتماد اعضا کابینه از مجلس شورای اسلامی می باشد. این چالش معمولا وقتی که دولت و مجلس از دو جناح متفاوت تشکیل شده اند همان گونه که در این دوره با آن مواجه هستیم بیشتر رخ می نماید . البته می توان امیدوار بود که با توجه به شخصیت خاص رییس جمهور منتخب که به تعامل سازنده و دوری از دعواهای داخلی اعتقاد داشته و این واقعیت که او چندین دوره نماینده مجلس بوده و شناخت خوبی از نمایندگان و فرایندهای مجلس دارد ، بتواند از این شرایط به عنوان برگ برنده ای مهم و کارساز برای اخذ رای اعتماد حدا کثری اعضا کابینه دولت چهاردهم استفاده نماید.

اصلاح‌طلبان در چالش اشتباه فاحش روزنامه اصلاح‌طلب

در نهایت با توجه به حضور پررنگ اصلاح‌طلبان در ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان، مواضع ضدنظام و براندازانه برخی رسانه‌های متعلق به اردوگاه اصلاح‌طلبان (نظیر تیتر اصلی روزنامه آرمان تحت عنوان «مانیفست گورباچف ایرانی») از سهم خواهی از رئیس قوه مجریه فراتر رفته و از براندازی نظام سخن می‌گویند. این گونه مواضع، به فتنه سال ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ و تلاش برای بالکانیزه کردن کشور (که رهبر معظم انقلاب به تشریح آن تحت عنوان طرح بازسازی شده فروپاشی شوروی پرداخته بودند) شباهت‌های عجیبی دارد. حفظ نظام و ناامیدکردن و پشیمان ساختن فتنه‌گران و براندازان مستلزم اعلام مواضع صریح و شفاف شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول اجرای قانون اساسی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
همکاری وزارت نیرو با وزارت صمت‌ برای عبور از پیک مصرف برق
بازار آرام خودرو چطور با واکنش خودروسازان متلاطم شد
رشد بهای دلار و کاهش قیمت سکه در معاملات امروز
ایران‌خودرو دوباره گران کرد‌
عضو شورای راهبری: فهرست وزرا تا ۳ روز آینده تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود
مخبر: برای پشتیبانی از دولت جدید آمادگی داریم
جبهه انقلاب و دولت پزشکیان
ترکیب هیئت‌ رئیسه سه کمیسیون مجلس خبرگان مشخص شد
آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم از فردا +جزئیات مراسم تنفیذ
زاکانی: وظیفه همه ما کمک و همکاری با دولت است
راز ممنوعه خربزه و عسل: افسانه یا واقعیت؟
پیشنهادات مجمع دانشگاهیان به پزشکیان برای انتخاب کابینه
معرفی برترین و بهترین برند های تولید کننده سالت نیکوتین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top